התקן תוך רחמי

רופאה מסבירה למטופלת על הצרת נרתיק

התקן תוך רחמי מהווה אמצעי הגנה לטווח ארוך מפני היריון לא רצוי, והוא ידוע גם בשם מירנה, סליל או טבעת. בשונה מאמצעי מניעה אחרים, התקן תוך רחמי מאפשר קיום יחסים מוגנים בפני הריון לכל התקופה בו מותקן ההתקן, ללא צורך לזכור להשתמש באמצעי הגנה על בסיס יומי. אמצעי הגנה זה מבטיח אי כניסה להיריון בכ- 98%, אך אינו מגן מפני הדבקות במחלות מין. TLV מדיקל סנטר מספקים שירות התקנה והוצאה של התקן תוך רחמי על ידי רופאי מומחים ומנוסים.

רופאה מסבירה למטופלת על הצרת נרתיק

עבור מי מיועד התקן תוך רחמי

התקן לסוגיו השונים מיועד לנשים בכל הגילאים, אשר מעוניינות לקיים יחסי מין ללא חשש לכניסה להיריון לא רצוי. לפני שימוש בהתקן על האישה לעבור בדיקות אצל רופא נשים, בכדי לוודא שהיא בריאה, ומבחינה פיזיולוגית תוכל לעשות שימוש בהתקן ללא חשש לתופעות לוואי בלתי רצויות. לאור העובדה כי התקן זה אינו מהווה אמצעי מניעה המגן מפני מחלות אשר תתכן הדבקות בהן במהלך קיום יחסי מין, לא מומלץ לנשים בעלות פרטנרים מרובים לעשות בו שימוש.

התקנה של התקן תוך רחמי

התקן תוך רחמי הינו גוף אשר מוחדר לאחר בדיקה על ידי רופא נשים לרחמה של האישה, דרך תעלת צוואר הרחם. לאחר החדרה של ההתקן, אין מוצר זה מורגש בעת קיום יחסי המין. לאחר תום ההתקנה יכולה האישה לקיים יחסי מין ולא נפגמת ההנאה שלה או של זוגה כתוצאה מההתקן. בתום שימוש בהתקן ולאחר הוצאתו, חוזרת הפוריות באופן מידי לכשהתה טרום השימוש בהתקן. ההתקנים השונים מונעים הריון על ידי כך שהם פוגמים ביכולת התנועתית של הביצית והזרע.

סוגים של התקנים

כיום בישראל ישנם שני סוגים נפוצים של התקן תוך רחמי. האחד הינו התקן הורמונלי (מירנה) והשני הינו התקן עשוי מתכת. ב- TLV מדיקל סנטר נעשה שימוש בשני סוגי ההתקנים. לאחר בדיקת רופא יומלץ על סוג ההתקן באופן פרטני, לאחר ציון יתרונותיו וחסרונותיו של כל אחד מההתקנים.

• התקן מירנה – התקן הורמונלי אשר מפריש לרחם האישה בכל 24 שעות 20 מיקרוגרם לבונורגסטרל. הורמון הלבונורגסטרל מדקק את רירית הרחם דבר אשר הופך את הרחם לבלתי קליטה לביצית מופרית. בנוסף, הפרשת פרגוסטרון גורמת להפחתה של כמות הדימום החודשי המתרחש בעת וסת.

• התקן מתכת – התקן זה מצופה נחושת אשר גורמת להפרשה של יונים מתכתיים לרחם האישה. יונים אלו גורמים לכך שכדוריות דם לבנות ינועו לאזור הרחם, כדוריות אשר גורמות להמתה של תאי הזרע.

יתרונות שימוש בהתקן

בהשוואה לאמצעי מניעה אחרים (גלולות למניעת הריון, קונדום) מהווה ההתקן אמצעי מניעה בטוח למדי (98%). התקן זה הינו בשליטה מלאה של האישה, והוא מאפשר לאישה לקיים יחסי מין בטוחים מפני היריון בכל התקופה בה הוא מצוי ברחמה. אמצעי מניעה זה נוח לשימוש ומאפשר קיום יחסי מין מבלי שנגרמת פגיעה בהנאה, ואין צורך לזכור להשתמש בו ברמה היום יומית. חסרונות וסיבוכים אפשריים

שימוש בהתקן תוך רחמי הוא קל ונוח במיוחד. יחד עם זאת חשוב לציין כי קיימים כמה חסרונות וסיבוכים אפשריים:

• קיימים סיכויים של כ- 2% לכניסה להיריון
• ההתקן אינו מונע הידבקות במחלות מין
• שימוש בהתקן כרוך בסיכון מינורי לכניסה להיריון מחוץ לרחם.
• לעיתים כתוצאה משימוש בהתקן נוצרים כאבים או תחושות אי נוחות באגן
• קיים סיכוי לפליטה לא רצויה של ההתקן מהרחם
• קיים סיכוי להתפתחות מחלה דלקתית באגן

הוצאת התקן תוך רחמי

הוצאת התקן תוך רחמי מיועדת למצבים בהם האישה מעוניינת להיכנס להיריון. מומלץ להוציא את ההתקן בימים הראשונים של המחזור, מכיוון שהוצאת ההתקן עשויה לגרום לדימום, וכך יחסך לאישה מצב של דימום פעמים באותו החודש. סיבה נוספת לכך שמומלץ להוציא התקן תוך רחמי בימים הראשונים של הוסת היא שבימים אלו צוואר הרחם פתוח יותר מבימים אחרים, דבר המקל על הוצאת ההתקן. הוצאת ההתקן אינה אמורה לגרום לאישה לכאבים, והיא עשויה לסבול מתחושת אי נוחות קלה. לפני הוצאת ההתקן חשוב שהרופא ידע איזה התקן קיים בגוף האישה.

פעולות מקדימות להוצאת התקן תוך רחמי

יש כמה פעולות אשר יש לבצע לפני הוצאת ההתקן התוך רחמי. כחודש לפני תהליך ההוצאה על האישה ליטול חומצה פולית על בסיס יומי בכמות של 400 מ"ג ליום. כמו כן, בטרם מוציאים את ההתקן יש לבצע מספר בדיקות טרום הריוניות. בנוסף חשוב לוודא כי האישה מחוסנת מפני אדמת, לא נושאת את נגיף CMV, בעלת רמת סוכר מאוזנת וכיוצא בזה.

רופאה מסבירה למטופלת על הצרת נרתיק

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

ד"ר יונתן ווגמן

ד"ר אמיר שרעבי

ד״ר אלישע אופירם

ד"ר זאב אפרת

ד"ר אבי אברג'ל

ד”ר שקמה בר-און

פרופ' ישראל מייזנר

ד”ר ליאור דרוקר

לקביעת תור פרטי ומהיר

או השאירו פרטים

פרופ' רפפורט הרי

פרופ' הדני משה

פרופ' בן אמיתי

פרופ' אוריאל איתן

ד״ר שלומית קורן

פרופ' שגיא הרנוף

ד״ר רני ברנע

דר' רוברטו שפיגלמן

ד״ר קרן רגב

ד״ר נעה אפרת בן ברוך

ד״ר חובב תבור

ד״ר זאב קציר

ד״ר אבי גולדפרב

ד״ר אהרון מנחם

ד״ר ארנון אגמון

מומחים בגינקולוגיה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מומחים בכירורגיה פלסטית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

גינקולוגיה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

כירורגיה פלסטית

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​